2021 Februari: Att driva modevarumärke och arbeta emot masskonsumtion

"Om vi är nyfikna kring vår konsumtion, ställer frågor och skapar relationer till varumärken och butiker bygger vi tillit"
Lite då och då dyker det upp antydningar kring att det skulle vara problematiskt att skapa och sälja mode samtidigt som man kommunicerar kring hållbarhet och minimalism. Jag förstår men jag ska förklara hur jag ser på det.
Jag tror inte att kläder och accessoarer måste vara av ondo men jag vet att det är det idag.
Jag hoppas att vi ska sluta massproducera och konsumera men jag vet att det är vad vi gör idag. 
Jag hoppas att kedjornas nuvarande modell ska upphöra men jag ser inte hur vi ska komma dit? 
Jag tror att för att vi ska kunna ändra dagens modell så måste de som kan göra på ett bättre sätt och jag vill vara en del av det. Som varumärke är det så oändligt ofta det dyker upp snabbare, enklare och billigare vägar men vi har faktiskt aldrig prioriterat snabbare, enklare, billigare. Anledningen är att jag vet att både vi själva och vår kund vet och vill bättre än så. Det vet jag för att ni säger det till oss men i slutändan för att ni fortsätter köper väskor från oss.
Jag vill prata om de här saker a men vi tar ett par punkter åt gången för att jag inte ska känna mig för sur eller mässande.
Tre problem med Fast Fashion
Massproduktion. I korthet handlar det om att det produceras för mycket varor till ett så billigt pris som möjligt, för ofta. Köparen pressar priserna till nivåer som gör att det inte går att skapa produkter under rimliga förutsättningar (löner, arbetstider, säkerhet osv). Sedan ska alla dessa produkter säljas till vilket pris som helst. 
Snabba säsonger. Fast fashion för mig handlar om att varor produceras snabbt, säljs snabbt och används kort tid, Det kommer in nya kollektioner i butik varje vecka och vi hetsas till att köpa nytt samtidigt som material och allmän kvalitet är låg. Det gör att vi upplever att vi behöver köpa saker
oftare. 
Kopiering. Kedjorna plockar russinen ur kakan ur kreatörers arbete. Designers och konstnärer kopieras konstant. Det leder till att värdet av verket försvinner. När en konstnär skapat en vas med sina händer, arbetat fram den, sätter ett pris  och kanske lyckas skapa ett begär är det inte bara en vas av lera som säljs - det är en process och ett hantverk. Kedjorna tar slutprodukten, massproducerar den, säljer den till en bråkdel av priset, mättar det eventuella begäret och gör det till en övergående trend. I värsta fall skapas en avsmak för konstnärens verk.
------------------------------------------------------
Den här processen är fruktansvärd för de som arbetar längst ned i kedjan. Den har även urholkat produkters värde och snedvridit vår syn på pris och varor. Men det går faktiskt att vända. Om vi är nyfikna kring vår konsumtion, ställer frågor och skapa relationer till varumärken och butiker bygger vi tillit. 
Så raserar kedjorna värdet från designers och konstnärer
Frosseri ger ofta vulgär eftersmak och för många av oss finns faktiskt alternativ, om inte annat så alternativet att avstå.